tisdag 9 september 2008

Lax på Halmstadvis med olivrisotto



I förra helgen var jag på besök hos mina kära vänner Emmie och Kalle i Halmstad. Att komma dit och äta mat är alltid en smaksensation även om Emmie blygsamt hävdar att mat är något hon ska ge sig på efter att hon fattat allt om inredning. Nu kan hon alltså inget. Detta ger mig lite prestationsångest. Maten är alltid den godaste jag ätit på länge. Laxen i detta recept fick jag med mig som en beskrivning hem eftersom det blev lite tajt med tiden på plats. En riktigt god rätt var det dock. Hemma hos oss på Slussgatan serverades en risotto till.

Till laxen behövs:

Bröd som du steker krispigt i lite olja och flingsalt. Kalle fick butiksbaks Odenbröd och jag en glutenfri variant.

Svart olivtapenade att lägga först på brödet. Efter detta mosar du lite kikärter ovanpå.

Den stekta laxfilén som kryddats med lite salt lades sedan ovanpå.

Ovanpå laxen, fick en fin hög med machesallad som vänts i en blandning av vit balsamvinäger och dijonsenap vila.

Risottoreceptet som innehöll spenat och svarta oliver till fann jag på arla.se, nämligen bestämt här.

Testa detta!

1 kommentar:

Ellmania sa...

Nämen åh, vi är djupt smickrade här på Nordbane: Tänk att vi fick vara med på Sinnligt. Jag tolkar det som att kvoten för våra Warholska 15 min i rampljuset nu är fylld ;) Anna! Jag skulle gärna vilja ha din adress så att jag, vid ev akut behov att pennfajtas (ah, detta fulländade ord, jag får alldeles för få tillfällen att nyttja det) kan skrida till verket pronto. Hoppas att ni har det härligt i San Diego. Kram på dig så länge! /e