söndag 24 januari 2010

Glutenfria skurna chokladsnittt

Ingredienser



2 ½ dl socker
7 dl fin glutenfri mjölmix (jag använde finax röda)
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gr smör
1 ägg

Pensling:
ägg och pärlsocker, ev hackad mandel om man vill (jag missade detta, men det fungerar ju ändå)

Gör såhär:
Slå igång ugnen på 200 grader.

Blanda alla torra ingredienser och hacka samman dem med smör på bakbordet till en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop till en smidig deg. Dela sedan degen i 8 lika stora delar och rulla ut till längder. Lägg dem på plåtar och platta till lite.

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker och ev. mandel om du vill. Grädda sedan mitt i ugnen i ca 12- 15 minuter. Ta ut och skär längderna i sneta snittar medan dom är varma.

Jag måste säga att det är svårare att arbeta med glutenfria degar, dessa har en tendens att ramla isär. Denna dagen var dock förvånansvärt enkel. Att rulla ut degen var dock nästintill omöjligt, utan jag vände och tryckte den försiktigt till lämplig form och plattade ut den rätt mycket på plåten.

Betyg skala 1-5

Smak: 4 dvs. nästan som vanliga chokladsnitt, men dock en mindre obetydlig bismak längst bak i munnen.

Konsistens/fasthet: 4 Dessa höll i hop bra men har inte riktigt samma kolaaktiga seghet som chokladbröd med vanligt vetemjöl.

Svårighet: 3 Inte alltför svåra och inte alltför lätta.

Bild kommer!



Inga kommentarer: